landelijk netwerk...(telegraaf 4 november 2009)

wo 04 nov 2009, 16:19 Tweede Kamer wil landelijk glasvezelnet
DEN HAAG - De Tweede Kamer wil dat de regering binnen een half jaar concrete plannen uitwerkt om binnen vijf tot tien jaar een landelijk dekkend glasvezelnetwerk te realiseren
Een motie daartoe van D66 en Groen Links werd dinsdag door een grote kamermeerderheid aangenomen. De modernisering van de breedbandaansluitingen zou volgens de motie nodig zijn om de digitale koppositie van Nederland te behouden en de werkgelegenheid te stimuleren.

Het glasvezelnet zou een open netwerk moeten zijn, waarop verschillende aanbieders met elkaar zouden kunnen concurreren.

Wat zijn de gevolgen voor het netwerk in Soest???

Zoals ik het zie: wij kunnen

Zoals ik het zie: wij kunnen nu sneller het Soester glasvezelnetwerk realiseren (binnen 1 tot anderhalf jaar schat ik) en dan hebben we al inspraak. Ons netwerk wordt ook een open net, we doen alleen de vraagbundeling met XMS omdat dat organisatorisch beter werkt. Maar er zijn al contacten met Solcon om als het er ligt, ook content aan te bieden. Wij willen toch niet zolang wachten? Het bewijst wel weer dat we in Soest wel op de goede weg zijn, en dat glasvezel er toch wel gaat komen. Waarom dan niet nu via het bewonersinitiatief, en daarmee eerder glasvezelen en voor de toekomst onze inspraak waarborgen??? 

Ik krijg geen goed gevoel bij

Ik krijg geen goed gevoel bij de beantwoording van mijn vragen.
Niets bewijst dat de huidige promotie van glasvezel de juiste weg is.
Als de overheid een wet aan neemt welke tot een landelijke aanleg leidt dan kan het best eens zo zijn dat de het glasvezelnet in Soest veel te duur wordt aangelegd en een en ander te voorbarig is.
Het zou ook best eens zo kunnen zijn dat dan anderen dan U gaan bepalen welke kanalen er worden doorgegeven.
Het zou de initiatiefgroep ook sieren als de voorlichting wat objectiver is en voor welke gebruikers het interssant is.
U noemt regelmatig inspraak maar ik ben nog nergens tegengekomen op welke manier U die inspraak gaat regelen.
Als ik het goed begrijp dan gaat U de aanleg doen met behulp van een investeerder...dus waarom niet direct meerdere providers...dat voorkomt veel problemen met overstappen, zeker voor die mensen die een compleet pakket willen.
Ik bestrijd dat glasvezel zaligmakend is en goedkoper.
Voor mensen die internet gebruiken om een e-mail te verzenden en te ontvangen en via webcam met bv kinderen in Australie te praten zijn de huidige verbindingen zeker niet onder de maat te noemen en kan men zeer goed uit de voeten.
Let wel....ik ben GEEN TEGENSTANDER van glasvezel maar wel van de manier zoals ik nu de "voorlichting" ervaar en als ik de Soester courant lees ben ik niet de enige die wat zaken onduidelijk vind.
Voor zeer veel mensen zijn de kosten van glasvezel veel te hoog en de snelheid over-done.
Misschien is wachten toch beter???

Jammer dat u geen goed gevoel

Jammer dat u geen goed gevoel krijgt bij de beantwoording van uw vragen. Misschien is dan een 1-op-1 gesprek beter dan een forum. Onze vrijwilligers staan ook de komende tijd nog regelmatig (vaak op zaterdagen) op diverse winkelcentra, om al uw vragen persoonlijk te beantwoorden zo goed als we kunnen. Ik zal nogmaals mijn best doen om hier even op uw vragen in te gaan. Laat dit even op u inwerken.

De inspraak zal vorm krijgen in een stichting, die vanuit het bewonersinitiatief (allemaal vrijwilligers uit Soest) zal worden opgestart zodra het glasvezel netwerk aangelegd wordt. Hoe dat precies zal lopen is nu nog niet duidelijk, maar zal waarschijnlijk hetzelfde pad volgen als SBNA. Neemt u vooral contact op met SBNA als u op dit punt meer informatie wilt.

Als u wilt wachten op de overheid, is dat aan u. Maar op dit moment kan niemand u vertellen hoe dat in zijn werk gaat: hoe duur het dan wordt, hoe lang het nog duurt. Met de meeste projecten vanuit de overheid is het zo, dat die ruimschoots uit de planning en de budgetten schieten, dus dan biedt het project waar wij nu mee bezig zijn toch echt meer vertrouwen: zodra 40% is bereikt, wordt er begonnen met de aanleg, die nauwkeurig en correct uitgevoerd zal worden, de bewoners hoeven niks te betalen voor de aanleg, alleen abonnementskosten voor het gekozen abonnement, en er komt een stichting met inspraak op het inrichten van de toepassingen. Ik zie hier toch echt geen voordeel in nog langer wachten op iets waarvan helemaal niet duidelijk is hoe het gaat lopen en hoeveel het dan gaat kosten (eventueel via verkapte gemeentelijke belastingen!).

Het bewonersinitiatief bestaat uit zeer enthousiaste vrijwilligers, die daardoor natuurlijk positief over glasvezel zijn, anders zouden we al onze vrije tijd hier niet in steken. Toch bieden we mijns inziens voldoende ruimte voor tegenargumenten, en staan we open voor alle aanvullingen op de informatie die we zelf vergaren en verspreiden. We geven zoveel mogelijk informatie, ook de eventuele minder positieve kanten van de situatie, en iedere burger kan daarmee voor zichzelf bepalen of het interessant is of niet. Wij gaan daarin geen onderscheid maken, door aan te geven voor wie het wel of niet interessant is. Wij leveren informatie en beantwoorden uw vragen, en u bepaalt zelf of het voor u interessant is.

De vraagbundeling doen met direct meerdere providers is organisatorisch te lastig: wie draait waarvoor op en hoeveel doet elke provider voor ons en mag daardoor meer of minder in de publiciteit komen. En voor de bewoners is het dan alleen maar onduidelijker wat ze kunnen kiezen. Uit vorige vraagbundelingsprojecten is gebleken dat meerdere providers niet goed werkt, en alleen meer onduidelijkheid oplevert. Daarom hebben wij, de eerste bewoners die het initiatief hebben opgestart, zelf de keuze gemaakt voor 1 aanbieder, en daarbij is via stemming XMS gekozen boven Solcon en een aantal anderen, omdat XMS meer ervaring heeft met dit soort projecten in Amersfoort en Soest, en al direct meer kon bieden op het gebied van content (tv/radio, nieuwsgroepen) tegen scherpere prijzen. Tot nu toe hebben we ook goede en directe relaties met XMS op kunnen bouwen, die zich ook erg inzetten (ook buiten kantoortijden) om dit project tot een goed einde (of liever gezegd: goede start) te brengen. Met Solcon zijn al wel contacten gelegd om direct na oplevering aan te schuiven en diensten aan te bieden. Maar dit is in een dusdanig vroeg stadium, dat ik het hier eigenlijk niet eens zou mogen noemen...

Het overstappen zelf: daarvoor bied XMS ondersteuning via zogenaamde overstapcafes in elke wijk, waar mensen voor hulp gewoon langs kunnen gaan zodra in de wijk de aansluitingen aangelegd gaan worden. En ze bieden 12 maanden de tijd om de overstap te maken vanaf het moment van aanleg. Waar vind je die service nog??? Natuurlijk, het is een proces waarmee mensen in het verleden meer ellende dan plezier van hebben ondervonden, maar dat had dan vaker te maken met de logge monopolisten KPN en Ziggo, en stond men er vaak alleen voor. XMS wil dit juist doorbreken met hulp om de hoek, gratis telefonische hulp, en de garantie dat ze niet zullen rusten voordat het goed is aangesloten. Ze hebben tijdens het Portaal-project in Soest al bewezen dat ook al gaat het wel eens fout, ze kostenloos (voor zover het de XMS-aansluiting geldt en vaak ook nog wel enkele stappen verder) blijven helpen totdat het werkt.

Inderdaad, glasvezel is niet zaligmakend en goedkoper, tenminste niet in alle gevallen. Het is namelijk sneller en kwalitatief beter, dus daar zit zeker wel een kostenplaatje aan vast. MAAR als je alles met elkaar gaat vergelijken op hetzelfde niveau, DAN zijn de XMS-tarieven echt wel beduidend lager. Goed, niet iedereen vindt 50Mbps up- en downloadsnelheid nodig, en zouden graag de mogelijkheid krijgen om voor een lagere snelheid te kiezen, zodat ze toch met een goedkoper pakket wel mee kunnen doen. Dat is iets wat ik zelf ook mis (niet dat ik het wil, want ik ben voor het alles-in-1 omdat dat voor mij wel voordeliger is dan het huidige Ziggo alles-in-1, ook omdat voor mij de hogere snelheid en het vaste ip-adres wel van belang is). Dat is iets waar ik met XMS nog over ga praten, om te zien of daar nog een mogelijkheid voor is. Als u een bepaald pakket voor ogen heeft dat beter bij u zou passen, wil ik dat graag inventariseren en voorleggen.

Nu even specifiek: welke zaken in de voorlichting vindt u nu nog onduidelijk? Alle informatie die we hebben is terug te vinden op deze website en alle gerelateerde publicaties. Wij kunnen daarentegen niet instaan wat de kranten zelf over dit gebeuren schrijven, want daar hebben we geen invloed op. Zoals laatst vragen gesteld zijn door Groen Links, waarbij in mijn ogen verkeerde stellingen zijn aangezet: dat levert onduidelijkheid op, die wij weer proberen duidelijker uit te leggen. Maar die stellingen zijn de lucht in gegooid door mensen die zich niet volledig hebben laten informeren, en zich voornamelijk richtten op in hun ogen negatieve zaken. Jammer. En verder: de vragen die u stelt, en de antwoorden die ik hier geef, zijn grotendeels wel al aan de orde geweest, en terug te vinden op de verschillende pagina's en FAQ's op deze website. Kijk ook eens onder Media - Brochures (http://www.soestopglasvezel.nl/brochures) voor diverse stukken informatie die we aanbieden.

Glasvezel is de verbinding van de toekomst, en we kunnen in Soest nu eens ervoor zorgen dat we hiervan op afzienbare tijd kunnen meegenieten, in plaats van misschien ooit of zelfs nooit. Wachten is volgens mij niet slim, want we hebben er vertrouwen in dat we de 40% halen, en dat daarmee glasvezel aangelegd wordt. De mensen die zich dan later willen laten aansluiten, zullen dan wel aansluitkosten moeten betalen. Tijdens dit initiatief zijn de aansluitkosten gratis!

Het aanbod via netwerken zal groeien, mensen willen toch langzaam steeds meer foto's en video's uitwisselen, of via video met kinderen in Australie praten. Met de huidige verbindingen is het wel mogelijk, maar niet altijd toereikend. Kleine korrelige beelden, veel vertraging, vaak haperingen noem ik niet toereikend. De capaciteit van de huidige infrastructuur is niet toereikend voor de toekomst. Technisch kan met glasvezel veel meer, zonder dat dat veel moeite en investeringen moet kosten als de infrastructuur er eenmaal ligt. Nu moet Ziggo nog vaak in de wijkcentrales duiken om upgrades uit te voeren, die ze meestal 's nachts doen, maar soms ook overdag, en dan sturen ze een vriendelijk bericht dat u hier misschien wel hinder van zult ondervinden. En gegarandeerd, die hinder krijgt u! Op de glasvezel infrastructuur zult u hier hooguit in het begin zo nu en dan iets van merken, maar veel minder en op termijn waarschijnlijk nauwelijks meer.

Als laatste wil ik u graag uitnodigen om eens op een van onze stands langs te komen, om het eens persoonlijk toe te lichten. Ook kunt u mij persoonlijk bereiken op 06-10902397 of ralph@coesmans.nl. Nogmaals: als u graag mee wilt doen met de mogelijkheden van glasvezel, dan is wachten zeker geen optie, dit initiatief is in mijn ogen de beste, snelste en goedkoopste mogelijkheid om aan glasvezel te komen! Als u echt overtuigd bent dat glasvezel niet voor u geschikt is, dan moet u vooral niet overstappen. Maar dat is niet wachten, dat is besluiten om nu te blijven hangen in hetgeen u nu heeft, en hopen dat het voldoende blijft in de toekomst.

Kijkt u ook vooral eens in andere forum-onderwerpen, en lees wat mensen ervan vinden die wel al glasvezel hebben... Die willen niet meer terug!

Ik hoor graag van u of deze reactie voldoende duidelijk is, of dat u graag persoonlijk contact wilt om bijvoorbeeld uw eigen situatie eens onder de loep te nemen, en te bepalen wat het voor u zou kunnen betekenen.

Nieuwe reactie inzenden

GlasVezel.nu. Glasvezel forum, nieuws, FAQ en meer.
Glasvezel.nu helpt bewonersinitiatieven informatief en technisch